جزر القمر

Arab Countries, Comoros, قمر

جزر القمر juzur ∙ alqumuri n. f.
the Comoros
قمري qumurīy adj. & n.
Comorian

 

جزر القَمَر أو (رسمياً: الاتّحاد القَمَري ) هي دولة مكونة من جزر تقع في المحيط الهندي على مقربة من الساحل الشرقي لإفريقيا على النهاية الشمالية لقناة موزمبيق بين شمالي مدغشقر وشمال شرق موزمبيق. وأقرب الدول إلى جزر القمر هي موزمبيق وتانزانيا ومدغشقر والسيشل.
تبلغ مساحة جزر القمر 1.862 كيلو متر مربع (أي 863 ميل مربع) لذا تعد ثالث أصغر دولة إفريقية من حيث المساحة، ويقدر عدد سكانها ب798.000 نسمة وبذلك تعد سادس أصغر دولة إفريقية من حيث عدد السكان على الرغم من أنها من أعلى الدول الإفريقية من حيث الكثافة السكانية، كما أنها أقصى دولة جنوبية في جامعة الدول العربية. اسم جزر القمر مشتق من الكلمة العربية “قمر”..
تتكون الدولة رسميًا من أربعة جزر في أرخبيل جزر القمر البركاني وهي: انجزيجة جزيرة موالي وجزيرة أنزواني وجزيرة ماهوري بالإضافة إلى العديد من الجزر الأصغر مساحةً. وعلى الرغم من ذلك، فإن حكومة الاتحاد القمري (أو أسلافها منذ الاستقلال) لم تحكم مطلقًا جزيرة مايوت التي تعتبرها فرنسا مستعمرة فرنسية عبر البحار ولا زالت تحكمها. ويرجع ذلك إلى أن مايوت كانت هي الجزيرة الوحيدة في الأرخبيل التي صوتت ضد الاستقلال عن فرنسا، واستخدمت فرنسا حق الفيتو وأبدت اعتراضها على قرارات مجلس الأمن التابع لمنظمة الأمم المتحدة التي تؤكد سيادة جزر القمر على الجزيرة. ولم يعد الحكم إلى جزر القمر مطلقًا، وقد قوبل الاستفتاء الذي تم في التاسع والعشرين من مارس عام 2009 حول أن تصبح الجزيرة جزء من الوطن الفرنسي في عام 2011 باحتفاء غامر.
ويتميز الأرخبيل بالتنوع الثقافي والتاريخي، حيث تألفت الأمة من ملتقى العديد من الحضارات. وعلى الرغم من أن اللغة الفرنسية هي اللغة الرسمية الوحيدة في جزيرة مايوت المتنافس عليها، فإن للاتحاد القمري ثلاث لغات رسمية وهي اللغة القَمرية (شيقُمُر) واللغة العربية والفرنسية.
ويعد الاتحاد القمري الدولة الوحيدة التي تشترك في عضوية كل من الاتحاد الإفريقي والمنظمة الدولية للفرانكوفونية ومنظمة المؤتمر الإسلامي وجامعة الدول العربية ولجنة المحيط الهندي بالإضافة إلى العديد من المنظمات الدولية، وعلى الرغم من ذلك، فإن لدى جزر القمر تاريخُا مضطربًا بالانقلابات العديدة منذ الاستقلال في عام 1975.

The Comoros is a state of islands located in the Indian Ocean close to the east coast of Africa on the northern end of the Mozambique Channel between northern Madagascar and northeastern Mozambique, and the closest countries to the Comoros are Mozambique, Tanzania, Madagascar and Seychelles.
It is the third smallest country in Africa with an estimated population of 798,000, making it the sixth most populous country in Africa, although it is one of the top African countries in the world. Where the population density, as it is the southernmost country in the Arab League. The name Comoros is derived from the Arabic word “moon”.
The state is officially made up of four islands in the volcanic archipelago of the Comoros: Anjiza Mawali Island, Anzouani Island and Mahori Island as well as many smaller islands. Despite this, the Government of the Comorian Union (or its predecessors since independence) has never ruled the island of Mayotte, which France considers a French colony over the seas and continues to govern. This was because Mayotte was the only island in the archipelago that voted against independence from France. France used its veto power and objected to the UN Security Council resolutions that affirmed Comoros sovereignty over the island. The referendum on the island of Comoros was never returned, and the March 29, 2009 referendum on the island became part of the French homeland in 2011 with an overwhelming celebration.
The archipelago is characterized by cultural and historical diversity, where the nation consisted of the crossroads of many civilizations. Although French is the only official language on the disputed island of Mayotte, the Lunar Union has three official languages: the Linguistic (Shikmer), Arabic and French.
The Comorian Union is the only member of the African Union, the International Organization of la Francophonie, the Organization of the Islamic Conference, the League of Arab States, the Indian Ocean Commission and many other international organizations. However, the Comoros has a troubled history of numerous coups since independence in 1975 . ”

Get the Arabic Learner's Dictionary!